Så fel det kan bli...

Under den provokativa titeln" Nu jävlar, bibliotekarien" presenterade den nyutexaminerade bibliotekarien Anna Jansson både böcker" som man bör läsa" och gav många personliga reflexioner kring sitt yrke på fredagsförmiddagen på Multeum.

.Anna som utbildat sig till bibliotekarie genom studier i Uppsala i fyra år arbetar sedan september förra året på Multeum.
På frågan innan hon antogs till utbildningen varför hon ville bli bibliotekarie hade hon helt spontant svarat " Jag älskar böcker!" Sedan förstod hon att hon borde ha svarat att hon ville gärna syssla med informationssökning men trots det friska svaret kom hon in på utbildningen.
Hennes första intryck som nyexad var att biblioteken var en märklig värld att komma till men ett gott mottagande på arbetsplatserna har gjort att hon nu älskar att gå till sitt arbete.
Anna förde fram många friska idéer under sitt engagerade föredrag som åhördes av trettio personer.
" All läsning är bra läsning, TV-spel måste vi ha men inte de allra våldsammaste, men det gäller också att möta låntagaren på rätt sätt." Själv hade hon minsann läst både Kitty-böcker och annan litteratur när hon var yngre.
Hon presenterade även sin examensuppsats som bygger på intevjuer med bibliotekarier.
Titeln på sitt föredrag hade hon fått av en yngre låntagare som hon bearbetat med förslag på bra litteratur eftersom han gärna vistades på biblioteket men som en dag kommit in till henne på biblioteket, slagit näven i lånedisken och sagt " Nu jävlar bibliotekarien, nu vet jag vad jag vill läsa!".
Hon gav även exempel på titlar ur Multeums två kanon med klassiker, ex vis: Doktor Glas, Brott och Straff, Främlingen, Glaskupan och Mor gifter sig.
Bland sina egna favoritförfattare nämnde hon Joyce Carol Oates och Stieg Larsson.vars första del i Millennium-trilogin hon just höll på med. (Ur: Strängnäsjournalen)


Rättelser:

- Jag anser fortfarande att "jag älskar böcker" är rätt svar. Anledningen till att jag ens fick frågan: Intagningsprov/intervjuer.
- Det är en märklig värld därför att bibliotekens roller går att ifrågasätta.
- All läsning är bra läsning OM den utvecklas.
- Vi kan vara konservativa med kvalitén på det vi lånar ut, inte vilken typ av media.
- Den lilla snubben på åtta år som sa "nu jävlar bibliotekarien" har INTE sagt det till mig.
- Jag har absolut INTE sagt att Stieg Larsson är min favoritförfattare. Bara att jag ska ge honom en chans. Oates är däremot fantastisk.

Well... Annars var väl intervjun bra? Väl?

Kommentarer
Postat av: Alex

Med rättningarna låter det plötsligt lite mer bekant!

Postat av: Linda

Vad roligt att du var med i tidningen. Var du nervös innan föredraget?
Jag ger mig sjutton på att du var storartad.

2008-02-18 @ 22:51:45
URL: http://lolilos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback